کم پیش می آید که سرآشپزهای حرفه ای اسرار و فوت و فن های کوزه گری طبخ غذاها را فاش کنند. اما ما به شما آن نکته های طلایی را آموزش می دهیم تا با رعایت آن ها قدرت کدبانوگری تان را به رخ همگان بکشید.

برنج جزو اصلی ترین بخش وعده غذاهای ما ایرانی هاست و در فرهنگ عامه، طبخ درست و صحیح آن نشان دهنده قدرت کدبانوگری زن خانه است.

طبخ برنج در ایران به شکل پلو همراه با انواع خورش یا کباب و یا به شکل پلوهای مخلوط است. درست کردن پلو ، چه به صورت آبکش و چه به صورت کته ، کار آسانی نیست و برای بدست آوردن بهترین نتیجه باید نکات ریز و فوت و فن های کوزه گری زیادی بلد باشید.
اگر نکته های طبخ یک پلوی خوب را نمی دانید ، هیچ نگران نباشید. ما چندتا از اصلی ترین و ضروری ترین نکته های طبخ پلو را از زبان معتبرترین و حرفه ای ترین آشپزهای دنیا ، با شما در میان می گذاریم.


- تهیه پلوی خوشمزه به نوع برنج بستگی دارد. بهترین برنج ، برنج ایرانی ست که عموما در استان گیلان کشت می‌شود.


- برنج را پاک نموده و چند بار در آب بشویید. شستن را تا جایی ادامه دهید که آب روی سطح برنج شفاف شود. سپس آن را در آب ولرم ریخته رویش نمک بپاشید و بگذارید چند ساعت خیس بخورد .              


- سعی کنید همیشه برنج را در ظرف بزرگتر از حجم خود شسته و خیس کنید. حتی بهتر است که برنجتان را در ظرف بزرگتری بجوشانید و دم کنید.


- از آب زیاد استفاده نکنید. زمانی که از آب زیاد برای پخت استفاده می کنید برنج شما چسبناک می شود. از طرف دیگر آب کم هم برنج شما را سفت می کند. بطور میانگین هنگام پخت، برای هر پیمانه برنج ، یک پیمانه آب کافی ست.


- برنج را زیاد هم نزنید. به هم زدن زیاد برنج باعث شکستن دانه های برنج حین پخت می شود. به آرامی و با ملایمت برنج را هم بزنید همان قدر که حرارت آب جوش از سطح کف قابلمه به سطح بالای قابلمه برسد.


- اگر می خواهید برنج شما سفید شود میتوانید چند قاشق ماست، داخل ظرف برنج درحال جوشیدن بریزید.

                            
- اگر دیدید برنجتان بیش از حد جوش خورده است 2 قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید تا برنج خراب نشود.


- اگر احساس کردید برنج شما شور شده است دو عدد سیب زمینی متوسط را پوست کنده و قطعه قطعه کنید و قطعه های آن را توی آب برنج در حال جوش بریزید. سیب زمینی نمک غذای شما را به خود جذب می کند.


- اگر احساس کردید برنج شما بی نمک است ، موقع کشیدن برنج مقداری نمک را با مقدار کمی آب و روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید. . از ریختن نمک در روغن خودداری کنید. زیرا نمک در روغن حل نمی‌شود .


- برای بهتر قد کشیدن برنج ، می توانید در مرحله آخر جوش خوردن یک لیوان آب سرد رویش بریزید یا اندکی آبلیمو یا سرکه به برنج در حال جوش بیفزایید.


- برای خوشمزه تر شدن برنج ، می توانید از ادویه مخصوص پلو که در عطاری ها موجود است استفاده کنید. مقدار کمی از ادویه را هنگام پخت در لایه های برنجتان بپاشید.


- اگر احیانا حین دم کشیدن برنج شما سوخت ، برای از بین بردن بوی سوختگی یک تکه نان روی برنج ها بگذارید و موقع کشیدن نان را بردارید.


- همچنین می توانید 2 یک عدد پیاز را پوست کنده و در داخل برنج فرو کنید تا پیاز بوی سوختگی را بخود بگیرد.

منبع: نو عروس